Muzyka korzenna

plemienna, folkowa, szamańska, etniczna, prawdziwa…

Laboratorium Pieśni

Trójmiejski, kobiecy zespół pieśniarek, powstały w 2013 roku. Grupa śpiewa i aranżuje tradycyjne pieśni polifoniczne: ukraińskie, bułgarskie, białoruskie, serbskie, albańskie, bośniackie, polskie, a także gruzińskie, skandynawskie, oksytańskie i wiele innych. Pieśni Świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów (m.in. shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu), wnosząc w pieśni tradycyjne nową aranżację, przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych. Zespół z koncertami i warsztatami odwiedził już ponad 15 krajów. Teledysk z białoruską pieśnią „Sztoj pa moru” osiągnął ponad 10 mln wyświetleń, a na Facebooku grupę śledzi ponad 130 tysięcy fanów.
Dodam jeszcze, że miałem przyjemność wielokrotnie bywać na koncertach Laboratorium Pieśni i zawsze unosiłem się nad ziemią… Dziewczyny przenosiły mnie w inny wymiar… (trudno dobrać słowa, by opisać te wrażenia) a po koncercie zawsze uśmiechnięte i mają czas na rozmowy z fanami, a nawet wspólne śpiewanie 🙂
Najpotężniejsza pieśń wszechczasów (jak dla mnie, oczywiście) to „Biaroza”.
Pierwszy raz usłyszałem ją na żywo w teatrze Dom w Łodzi i od tego czasu trzyma mnie za serce…

DakhaBrakha

Ukraiński kwartet grający muzykę etniczną, zawierającą elementy folkowe, pochodzące z różnych stron świata. Sami członkowie grupy określają wykonywaną przez siebie muzykę mianem „Etno – Chaosu”. Nazwa zespołu pochodzi od staroukraińskich słów „dawać i brać”.
Zespół powstał na początku 2000 roku w twórczej atmosferze Kijowskiego Centrum Sztuki Współczesnej „Dach”, założony przez młodych muzyków i folklorystów, którzy zebrali się wokół animatora kultury Władysława Troickiego.
Nina Harenecka – (ta z cudnym głosem, grająca na wiolonczeli) również współtworzy inną ukraińską grupę (Dakh Daughters), poniżej więcej.

Dakh Daughters Band

Ukraiński projekt muzyczno-teatralny założony w 2012 roku w Kijowie. Wyrósł z kijowskiego teatru eksperymentalnego „Dakh”. To siedem artystek (Nina, Ruslana, Tanya, Solomiia, Anna, Natalia i Zo) – mieszanka osobowości i gatunków muzycznych oraz 15 instrumentów, określany czasem jako “freak cabaret”. Teksty pieśni, tych na wpół bajkowych wróżek, oparte są na klasycznej poezji ukraińskiej, laureatach Nagrody Nobla, ich własnych utworach i fragmentach popularnych przebojów z przeszłości. Ich występy łączą w sobie elementy kabaretu, punka, rocka i rapu z ukraińską muzyką ludową. Nieokiełznana kreatywność Dakh Daughters Band uczyniła z nich jeden z symboli kraju w walce o demokrację.
Moja najukochańsza, PRZEPOTĘŻNA pieśń:
“Pisnia Pro Te, Yak Vona Vykhodyt Na Krutuiu Horu”

Tatumeitas

Łotewski zespół wykonujący muzykę folkową i światową, który powstał w 2015 roku. W skład zespołu wchodzi sześć wokalistek i instrumentalistek…

Kapela ze wsi Warszawa

Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty – skrzypce, cymbały, barabany – brzmią one wyjątkowo nowocześnie. Artyści często rozbudowują zasłyszane tradycyjne melodie o elementy charakterystyczne dla muzyki etnicznej z innych stron świata.
Moje ulubione pieśni:

Angela Gaber

Utalentowana wokalistka, która przeszła długa drogę artystyczną. Od prowadzenia galerii sztuki w Sanoku, wspólnego śpiewania z lokalną, folkową formacją „Widymo”, po różnego rodzaju warsztaty i projekty muzyczne, rękodzielnicze, artystyczne. Szuka własnej drogi i pieśni, przekraczając granice między muzycznymi regionami (korzenne tradycje słowiańskie) jak i stylami (folk, ethno, czy brzmienia alternatywne). Swoim pięknym głosem buduje niesamowity nastrój, wplatając w pieśń magiczne szepty, krzyki, urzekające wokalizy. Ze swoimi projektami została nagrodzona na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Artystycznej „Wschody” 2016, Festiwalu „Piosenkarnia” Anny Treter 2015, Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2013, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Folkowej „Mikołajki Folkowe 2012” i „Grechuta Festival 2011”.
Jako miłośnik gór dodam małą ciekawostkę: Artystce udało się zdobyć przełęcz masywu Annapurna – Thorung La na wysokości 5416 m n.p.m.   🙂

Dikanda

Powstały w Szczecinie, uznany szczególnie na zagranicznym rynku muzycznym zespół grający world music. W swojej twórczości Dikanda stawia na autentyczność stylu – poszukuje nowych nurtów i większość utworów jest oryginalnymi kompozycjami. Muzyczne inspiracje czerpie z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie. W ich utworach można usłyszeć głównie brzmienia bałkańskie i cygańskie. Zespół istnieje od 1997 r. Dikanda ma w swoim dorobku 7 płyt – w tym DVD Live nagrywane w zakopiańskim Teatrze Witkacego; setki koncertów (głównie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, ale również w Rosji, Indiach oraz w USA), zdobyli także liczne nagrody – w tym „Płyta roku” niemieckiego czasopisma „Folker” przyznana w 2005 roku za „Usztijo”. Koncerty Dikandy to niezwykle emocjonalna podróż po etnicznych brzmieniach, żywiołowe spotkanie pełne energii, charyzmy, prawdziwych uczuć. Charakterystyczne dla Dikandy jest tworzenie nowych słów w tekstach utworów, w ten sposób powstał oryginalny język grupy – „dikandisz”. Najważniejszy w twórczości zespołu jest przekaz, który jest relacją między artystami a publicznością.